Randonneursfiets
Op 23 juli 2024 bereik ik de gezegende leeftijd van 60 jaar.
Om deze mijlpaal te vieren, heb ik besloten om een stalen randonneursfiets te laten bouwen die zoveel mogelijk gestoeld is op de oude leest.
Er zijn in Belgiƫ nog enkele framebouwers actief waarvan ik er uiteindelijk twee bezocht heb.
De eerste was Alpas Cycles in Kortrijk. Op 3 mei 2024 ben ik Dominiek gaan bezoeken en had er een heel goed gesprek over waar ik naartoe wou. Er volgde een prijsofferte waarop ik nog wat aanpassingen liet doorvoeren.
Ik wou ook nog een andere opinie en via Karel van de Randonneurs Leuven kwam ik bij Noble Cycles in Habay-la-neuve (in de buurt van Arlon) terecht. Het gesprek met Nicolas op 1 juni 2024 was zeer aangenaam en leerrijk en we zaten vrijwel onmiddellijk op dezelfde golflengte. Het grote verschil met Alpas Cycles was dat Nicolas meer ervaring had met fietsen bouwen met lugs, iets wat ik toch wel mooi vind.
Omdat ik ondertussen uren opzoekingswerk had gedaan en bij Chapman Cycles de fiets had gezien die ik wou, ging het samenstellen van de fiets vrij vlot. Nicolas voerde na wat vragen ook onmiddellijk een fietsmeting uit waardoor hij precies wist hoe de fiets moest gebouwd worden.
Nicolas zou dus het frame bouwen maar het monteren van de onderdelen wou ik aan Fietsen King/Lucien in Kessel-Lo over laten. De nabijheid van een winkel die voor ondersteuning kon zorgen maar die ook ervaring had met randonneuring was voor mij een grote plus.
Samen met Olivier stelden we de fiets samen waarbij ik heel wat input kreeg en we uiteindelijk tot een concept kwamen.
Het was nu wachten op de prijsofferte van Nicolas. Toen deze in mijn mailbox toekwam, moest ik niet lang twijfelen (en geloof me; ik heb de afgelopen maanden sterk getwijfeld of ik dit wel wou doen...); ik ga ervoor!
De dag erna stond ik al bij Olivier in Kessel-Lo om door de onderdelenlijst te gaan en nog wat aanpassingen door te voeren. Zo koos ik een ander zadel, andere spatborden en bestelde ook nog drinkbushouders.
Normaal gezien gaat Nicolas in augustus het frame braseren waarna de fiets richting Kessel-Lo gaat om op te bouwen. Jullie kunnen ongetwijfeld al vermoeden dat ik op hete kolen zit š
In een volgend bericht zal ik de fiets en onderdelen bespreken en waarom ik hiervoor gekozen heb.