Project "K"
In een vorige blogpost hebben jullie al kunnen lezen wat de achtergrond was voor het kiezen van een randonneursfiets en waar ik hem gekocht heb.
In dit bericht bespreek ik de onderdelen en waarom ik net deze gekozen heb...
Zoals eerder gezegd was het uitgangspunt een randonneursfiets met aandacht voor de klassieke look.
Als materiaal voor het kader heb ik staal gekozen en dus niet carbon, titanium ofzo. Reden is dat ik zoveel mogelijk comfort wil en staal heel goed trillingen opvangt. Bovendien kan ik nu een fiets volledig op maat laten maken. De buizen zijn de Columbus Spirit.
De onderdelen komen hoofdzakelijk van René Herse. Ik heb hiervoor deels gekozen uit nostalgie maar ook omdat het gewoon topkwaliteit is. Lees dit artikel maar eens en je begrijpt misschien wel waarom ik hiervoor ga.
De keuze voor de remmen was snel gemaakt. Ik wou geen schijfremmen maar de oude remmen met remblokjes. Betrouwbaar en gemakkelijk te onderhouden; meer moet dit niet zijn! Oh ja, het staat ook mooi 😉
Het balhoofd komt van... Chris King. Aangezien dit een belangrijk onderdeel is, wou ik kwaliteit maar tegelijkertijd ook (opnieuw) de traditionele look.
De zadelpen is opnieuw van René Herse maar vooral het zadel is van het allergrootste belang. Ik heb namelijk nog steeds last van mijn achterste en dus zal het zaak zijn om een goed (lees perfect) zadel te vinden. Vele randonneurs zweren bij een lederen zadel en samen met Olivier van Fietsen King/Lucien heb ik uiteindelijk voor het Selles Idéale gekozen. Lees ook hier maar eens wat geschiedenis. Nu dus maar hopen dat dit de juiste keuze is!
Eén van de zaken die een randonneursfiets toch wel kenmerkt, zijn de spatborden. Gedurende langere ritten is het aangenaam om geen natte voeten, ... te hebben... Hier koos ik voor de 650B hammered van Honjo.
Wanneer je in de duisternis rijdt, is het uiteraard van het grootste belang dat je een goede verlichting hebt. Tot op heden reed ik met oplaadbare lichten die hun deugdelijkheid bewezen hebben maar op deze fiets wou ik een vaste verlichting. Een SON-naafdynamo zorgt voor de nodige stroom. Het voorlicht is een SON Edelux II.
Het achterlicht is uiteraard ook gekoppeld aan de naafdynamo. Hier werd ik vrijwel onmiddellijk verliefd op dit van... René Herse.
Je moet ook wat bagage meenemen natuurlijk en hiervoor heb ik alvast de nodige bevestigingspunten laten voorzien.
Voor de kortere ritten volstaat een stuurtas waarschijnlijk. Hiervoor heb ik het voorrek van René Herse besteld.
De stuurtas is nog niet besteld maar deze zal waarschijnlijk van Gilles Berthoud komen. De tas wordt pas besteld nadat de fiets geleverd is. Pas dan kunnen we inschatten welke grootte er gebruikt kan worden. Om deze tas verder te ondersteunen heb ik nog een decaleur aangeschaft.
De wielen worden door Olivier op maat gemaakt maar gaan er uiteraard traditioneel uitzien.
Qua bandenkeuze zijn we dan maar bij René Herse gebleven, mede omdat dit topbanden zijn die redelijk tegen een stoot kunnen...
De versnellingen zijn zowat het enige wat "modern" is. Ik had graag buiscommandeurs gehad maar na overleg met Olivier is gekozen voor mechanische Shimano Ultegra (vooral toekomstgericht). Gelukkig kon ik de cranks traditioneel houden en dit opnieuw bij... René Herse.
Dit is het zowat op een apart detail na. Je hebt al een degelijke drinkbushouder voor 10 eur maar deze vloekt verschrikkelijk met mijn fiets. De drinkbushouders van René Herse zien er prachtig uit en zijn ook zeer functioneel maar ook heel duur. Uiteindelijk heb ik door de zure appel gebeten en door dit detail is de fiets nu helemaal af.
Vanaf nu is het dus afwachten. Ik heb zowel aan Nicolas als aan Olivier gevraagd om foto's te nemen zodat ik het proces verder kan documenteren.
Aan al dit moois hangt uiteraard een stevig prijskaartje en sommigen gaan dit ongetwijfeld over-the-top vinden maar geloof me dat ik hier maanden over getwijfeld heb. Het was een droom en een die ik nu kon waarmaken. Het gaat ook meer dan een fiets voor de rest van mijn leven zijn; het wordt namelijk mijn zielsverwant tijdens mijn lange tochten waarvan ik filmpjes ga maken en wie weet resulteert het wel in de ultieme droom in... 2027!